Adakah Anda Tahu Jangkitan Sinus Pemulihan Asli dan Rawatan?

Adakah Anda Tahu Jangkitan Sinus Pemulihan Asli dan Rawatan?

Apabila terdapat keradangan pada saluran hidung maka ia menimbulkan jangkitan sinus. Ia juga dikenali sebagai sinusitis. Jangkitan ini menyebabkan menjadi sakit kepala atau tekanan dalam hidung, mata, kawasan pipi atau kadang-kadang di sebelah kepala. Orang Ada juga yang mungkin mengalami batuk, demam, hidung tersumbat, hidung tersumbat tebal dan bau mulut disebabkan oleh jangkitan sinus. Jangkitan sinus dikategorikan sebagai kronik atau akut.

Sinusitis akut biasanya disebabkan oleh bakteria yang dikenali sebagai Streptococcus pneumonia, Haemophilus influenzae dan catarrhalis Moraxella. Sinusitis kronik juga disebabkan oleh mikroorganisma ini bersama-sama dengan Staphylococcus aureus dan beberapa anaerobes. Sinusitis kronik kadang-kadang disebabkan oleh kulat juga.

Gejala dan tanda-tanda jangkitan sinus bergantung kepada faktor yang sama ada akut atau kronik. Beberapa gejala biasa ialah -

1. Sakit kepala di kuil atau di sekeliling mata
2. Demam
3. pelepasan atau hingus hidung titisan
4. Ketidakselesaan atau tekanan di bawah mata
5. sakit gigi yang kronik
6. Sakit mungkin lebih teruk dengan selesema, selesema atau alahan

Pelbagai ubat semula jadi boleh didapati dengan mudah di rumah kami sahaja -

1. Untuk rawatan yang berbeza virus dan hidung masalah halia adalah salah satu ubat yang berkesan dan yang paling lama. Untuk mengubati resdung ekstrak halia amat berkesan. Untuk masalah resdung mengambil 1-2 sudu ekstrak dua kali sehari atau kepingan kecil halia mentah juga sangat berkesan.

2. Methi atau Halba juga sangat berkesan dan berguna dalam merawat resdung dan juga pelbagai penyakit. Sediakan campuran dengan menambah 2-3 sudu teh halba dalam segelas air dan mengurangkan air untuk separuh oleh mendidih. Parit campuran dan mempunyai seteguk kecil campuran ini sekurang-kurangnya dua kali -tiga sehari. Ia juga merupakan ubat yang sangat berkesan untuk resdung.

3. Daun Basil dan ekstrak bunga cengkih dan lain-lain adalah sangat berkesan dalam menyembuhkan resdung. Ia adalah salah satu ubat yang paling popular untuk rawatan resdung.

4. Pesakit resdung perlu meningkatkan pengambilan buah-buahan berair segar seperti oren dan semua vitamin C buah-buahan yang kaya dengan yang lain. Mango juga sangat berkesan untuk pesakit resdung. Buah-buahan ini adalah sangat berkesan untuk rawatan resdung seperti buah-buahan kaya dengan vitamin A.

5. Orang yang mengalami resdung boleh mengambil diet kaya dengan vitamin A. Ia dikatakan insurans terbaik terhadap sejuk dan masalah sinus. Ia juga dikenali sebagai 'penghawa membran' kerana ia membina membran mukus yang sihat dalam hidung dan tekak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar