Insomnia - Punca Tidak dapat tidur dan Berguna Pemulihan Asli dan Rawatan

Insomnia - Punca Tidak dapat tidur dan Berguna Pemulihan Asli dan Rawatan

Insomnia adalah berkaitan dengan masalah kurang tidur secara teratur. Barangsiapa yang mengalami malam tidur sekali-sekala maka ia tidak menjadi masalah, ia adalah keadaan yang sangat umum. Beberapa masalah seperti kemurungan, apnea tidur, penyakit jantung, penyakit paru-paru, hot flashes dan kencing manis menyebabkan ke dalam masalah seperti insomnia. Anda perlu berunding dengan mana-mana doktor pakar untuk menyelesaikan masalah ini. Malah jika anda mahu untuk menyelesaikan masalah ini dengan mana-mana ubat semulajadi kemudian juga anda harus berunding dengan doktor anda. Ia amat menyedihkan apabila anda berbaring di atas katil dan tidak dapat tidur. Masalah ini akan memberi kesan buruk kepada kesihatan fizikal dan emosi dan orang ramai akan berasa lebih letih, cepat marah dan tidak dapat menumpukan perhatian dan membuat keputusan penting. Akibat masalah ini, sistem imun kita juga akan menjadi lemah.

Insomnia juga disebabkan oleh penyakit, orthopnea, kemurungan dan gangguan fizikal atau psikiatri. Ia juga disebabkan oleh faktor persekitaran dan gaya hidup seperti bunyi terlalu banyak atau ringan, makan lewat, minum terlalu banyak alkohol atau kopi, kerja syif atau pengeluaran gejala, jet lag selepas penerbangan yang panjang dan tidur juga tidak selesa. Masalah tidur juga boleh menjadi pengalaman oleh sesetengah wanita selepas menopaus.

Banyak teknik semulajadi seperti visualisasi, latihan autogenik, latihan lembut seperti yoga dan meditasi juga sangat membantu dalam mengurangkan kesan insomnia. Anda perlu bersenam pada waktu petang atau awal petang supaya selepas 5-6 jam tahap menurunkan hormon dan menggalakkan tidur yang mendalam. Latihan fizikal juga meningkatkan tahap adrenalin dan suhu teras badan kita yang menggalakkan aktiviti tidur.

Makanan juga mempunyai peranan yang penting dalam mengurangkan masalah insomnia. Anda mesti mengambil makanan yang kaya protein seperti kacang, tuna, roti mil penuh, tarikh dan kentang kerana mereka kaya dengan tryptophan asid amino. Tryptophan adalah utusan kimia dalam badan yang membebaskan serotonin kira-kira sejam kemudian sebaik sahaja ia mencapai otak. Ia membantu untuk berehat. Anda perlu mengelakkan makanan yang besar, kafein dan nikotin sebelum tidur. Alkohol Minum juga perlu dielakkan kerana ia mengganggu tahap pemulihan tidur.

Pengambilan kalsium, zink, magnesium, zink dan juga vitamin B6, B3 dan C tambahan yang sangat membantu dalam rawatan insomnia kerana mereka membantu dalam menenangkan sistem saraf.

Elakkan warna-warna terang di dalam bilik. Radio, jam penggera perlu disimpan jauh supaya ia tidak boleh mengganggu lembaran sleep.bed anda, langsir dan permaidani harus sedemikian rupa sehingga ia memberi kesan yang menenangkan kepada otak anda dan menggalakkan tidur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar