Bagaimana Membuat Ubat Homoeopathic

Bagaimana Membuat Ubat Homoeopathic

Perubatan homoeopati menggunakan jumlah yang sangat kecil bahan-bahan semula jadi untuk perlahan-lahan merangsang sistem pertahanan semula jadi badan.

Pengasas homeopati moden, Samuel Hahnemann ditemui, dalam perjalanan kajian beliau yang progresif mencairkan dos ubat dan "succussing" atau berjabat ia bersungguh-sungguh pada setiap peringkat pencairan (proses yang dikenali sebagai potentization) membuat ubat homeopati yang lebih berkuasa apabila diberikan dalam kepekatan yang paling rendah atau pencairan tertinggi. Yang paling kuat ubat-ubatan homeopati dicairkan supaya terdapat sedikit kebarangkalian mana-mana molekul bahan asli aktif yang tinggal.

Salah satu bagian dari bahan haiwan, sayur-sayuran atau mineral dicairkan di banyak alkohol dan air. Campuran ini digegarkan, dan sekali lagi, satu bahagian dari campuran ini ditambah ke banyak bahagian alkohol dan air dan goyah. Proses ini diulang sehingga kita mendapat kekuatan yang dikehendaki atau "potensi". Proses mencairkan dan mencampurkan dipanggil, "potentisation". Potentization membebaskan tenaga penyembuhan sesuatu bahan.

Homeopati kerap menggunakan jumlah minit sahaja bahan-bahan aktif untuk mengurangkan gejala penyakit. Bahan beracun atau lengai perlu dicairkan menjadi terapeutik berguna mengikut prinsip 'Similia. Hahnemann juga mendapati bahawa bahan-bahan walaupun bukan toksik boleh kadang-kadang buat sementara waktu memburukkan gejala jika diberi dalam dos yang tidak dicairkan mencukupi. Untuk mengelakkan 'aggravations' itu, Hahnemann meneruskan untuk mencairkan persiapan mengikut teknik berikut yang dipanggil potentisation:

Cairan homeopati juga dirujuk sebagai potensi

Dari bahan permulaan, yang biasanya akan menjadi bahan semula jadi, berwarna ibu atau penyelesaian bermula dihasilkan. Satu bahagian berwarna ibu ini kemudiannya ditambah kepada 99 bahagian alkohol dan air, dan "succussed", dengan bersungguh-sungguh berjabat bekas yang berisi campuran ini terhadap permukaan separa keras. Ini menyebabkan 1C atau pertama centesimal pencairan. Mengulangi proses ini sekali lagi memberikan 2C atau kedua centesimal pencairan, dan sebagainya.

Satu lagi sistem pencairan telah dibangunkan di mana satu bahagian berwarna ibu telah ditambah kepada 9 bahagian alkohol dan air daripada 99 bahagian. Ini memberikan 1X atau pertama pencairan perpuluhan. Mengulangi langkah ini memberikan pencairan 2X dan sebagainya.

Oleh kerana potensi meningkat, pencairan menjadi agak melampau, namun mereka juga menjadi lebih kuat dalam kualiti penyembuhan mereka jika ubat homeopati sepadan dengan gambar gejala pesakit.

Hari ini, kebanyakan ubat-ubatan boleh didapati dalam potensi centesimal dan beberapa ahli kimia dan kedai-kedai makanan kesihatan akan membawa pelbagai 6C yang paling biasa atau 30C ubat.

* 6C adalah potensi disyorkan untuk kebanyakan akut atau diri penyakit mengehadkan.

* 30C adalah disyorkan untuk situasi kecemasan.

Ia biasanya disyorkan bahawa potensi lebih tinggi daripada ini hanya digunakan semasa berada di bawah jagaan homeopati yang berpengalaman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar