Apakah Saringan tinggi Dikendalikan?

Apakah Saringan tinggi Dikendalikan?

Sains telah menjadi begitu maju pada masa kini bahawa salah satu keperluan jam jika bukan hari untuk memulakan untuk memahami tanggapan dan syarat-syarat tertentu. Jadi artikel ini bertujuan untuk menumpahkan cahaya pada tinggi Dikendalikan Saringan (HTS). Istilah ini tidak mudah disebut dan tidak diingati oleh orang Inggeris bukan asli. Ini tidak menghalang ia daripada menjadi salah satu perkataan buzz berteknologi tinggi dalam pembangunan ubat-ubatan.

Semuanya bermula dengan rasa ingin tahu humans` difahami untuk pergi ke kedalaman kira dan cuba untuk memikirkan bagaimana ia berfungsi. Mereka kemudian mendedahkan kusut proton, elektron dan nukleus ..... dan dengan itu jadual berkala dilahirkan. Tetapi mereka tidak berhenti di situ. Molekul telah diambil selain hanya untuk kemudian dipasang semula untuk membentuk bahan baru. Syarikat-syarikat farmaseutikal tidak lama lagi membangunkan kepentingan dalam kimia "alkimia" dan meletakkan pengetahuan mereka dalam perkhidmatan perubatan dan penemuan ubat. Sejak menyimpan dan mengendalikan dadah menjadi terlalu sukar cabaran kepada satu syarikat untuk menangani, mereka mengambil keputusan untuk outsource perkhidmatan ini kepada firma atau makmal yang mempunyai lebih banyak pengalaman dalam pengurusan kompaun daripada yang mereka miliki.

Pemeriksaan pemprosesan yang tinggi hanya satu teknik untuk terus membolehkan penyelidik untuk menghasilkan ubat-ubatan baru dengan hanya mencari melalui jumlah yang besar bahan-bahan untuk aktiviti dikehendaki. Hasilnya adalah kos yang lebih rendah dan proses yang lebih cepat. Teknik ini tidak ada perkara yang mudah walaupun. Ia menggunakan robotik, perisian kawalan, pengesan sensitif, pemprosesan data, peranti pengendalian cecair dan senarai seterusnya. Contohnya bayangkan anda perlu mencari perencat atau perangsang daripada biokimia yang dengan itu menjadi "sasaran". Terhadap sasaran ini berjuta-juta asai dijalankan melalui HTS menggunakan bahan kimia dari perpustakaan pemeriksaan. Hanya untuk mendapatkan idea tentang melanjutkan perbicaraan itu, memadai untuk mengatakan bahawa perpustakaan mungkin mengandungi dari 100,000 kepada lebih daripada 2.000.000 sebatian.

Kelemahan utama HTS adalah bahawa ia datang pada harga yang tinggi. Anda perlu sebuah makmal pemeriksaan yang khusus untuk menjalankan operasi HTS dan kecil untuk institusi penyelidikan sederhana tidak mampu.

Sesetengah penyelidik berani bercakap tentang masa depan teknologi ini yang muncul pada pertengahan 1990-an. Dalam tahun-tahun sebelum tumpuan diberikan kepada pembangunan kapasiti, kata mereka. Sudah tiba masanya mereka berpaling kepada "peningkatan kualiti". Seolah-olah 100 juta tindak balas dalam masa 10 jam tidak akan cukup menakjubkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar